Thurn und Taxis a fost primul sistem modern de comunicaţii, bazele fiind puse de Jannato Tassis în anul 1490. Maximilian de Habsburg se căsătorise cu Maria de Burgundia şi astfel intră în posesia unor teritorii prospere economic din zona Ţărilor de Jos. Având în vedere distanţa dintre reşedinţa imperială de la Innsbruck şi noile posesiuni, Maximilian căuta o modalitate modernă de comunicaţii. La aceea vreme, familia Tassis din Bergamo concesionase servicii de transport regulat a corespondenţei oficiale pentru Vatican (Maestri di corriersi) şi Republica Veneţiană (Compagnia dei corrieri della Signoria). Maximilian nu a stat mult pe gânduri şi i-a încredinţat lui Tasso (Francisc Taxis) crearea traseelor de poştă şi curieriat. El a organizat prima rută continuă dintre Innsbruck şi Bruxelles. Scrisorile trebuiau livrate pe acest traseu în mai puțin de o săptămână. Poștașii reușeau să parcurgă acest traseu pe timp de vară în cinci zile, iar pe timp de iarnă livrarea dura şase zile şi jumătate. Acest lucru a fost posibil prin stabilirea staţiilor de poştă individuale poziţionate la 15 km una de cealaltă. Împăratul a fost mulţumit şi în 1512, în semn de recunoştinţă, l-a ridicat pe organizatorul poștei Francisc de Taxis la rangul de nobil. Francisc de Taxis a locuit la Bruxelles, iar trupul său a fost îngropat tot acolo, în capela funerară a catedralei Notre Dame du Sablon.
În 1552, Mathias Taxix – magistru poştal al Ungariei, din însărcinarea împăratului Ferdinand I, organizează cursa de curierat Kassa (actualmente Kosice în Slovacia) – Fejervar (Alba-Iulia). Traseul cursei a fost stabilit împreună cu principele Transilvaniei, Ioan Sigismund, acesta din urmă facând ca o parte din actualul teritoriu al Sălajului să beneficieze de servicii poştale la jumătatea secolului al XVI-lea. Staţiile de pe actualul teritoriu al judeţului Sălaj erau Şarmăşag, Zilah (Zalău) şi Zsombor (Zimbor). Cursele erau bisăptămânale, iar staţia centrală era la Kolozsvar (Cluj-Napoca). Din păcate, odată cu trecerea Transilvaniei sub suzeranitate otomană, în anul 1556 este anulată cursa poştală.
Pentru meritele lor deosebite în administrarea poştei, generaţiile următoare ale familiei Taxix au obţinut în 1608 titlul de baron şi în an-ul 1624 titlul de conte. Pentru a dobândi titlul de principe, familia trebuia să-și dovedească originea sa nobilă. Astfel, Alexandrine de Taxis a împuternicit genealogii să clarifice originea purtătorilor numelui de Taxis. Oamenii de ştiinţă au afirmat faptul că Taxis provin de la nobilii italieni Torriani (della Torre), care au domnit în Milano şi Lombardia până în 1311. Așa a apărut în 1329 menţiunea oficială a unui Volveno della Torre. Ulterior, familia Taxis a solicitat împăratului o schimbare a numelui şi i s-a permis modificarea în Thurn şi Taxis. Stema familiei nobile a fost completată cu un turn. Membrii familiei care trăiau pe teritoriu francofon şi-au schimbat numele în „de la Tour et Tassis” şi italienii s-au autodenumit „della Torre e Tasso”. Între anii 1628-1646 Alexandrine Taxis, văduva lui Leonhard Taxis, a fost administrator general al poştei imperiale Reichspost. În timpul războiului de treizeci de ani ea s-a dovedit a fi o foarte bună conducătoare a poştei. În timpul mandatului său s-au realizat trasee poştale către Osnabrück şi Münster. Acolo au avut loc negocierile pentru încetarea războiului de treizeci de ani.
Thurn und Taxis a emis primul plic timbrat (Frankirter Stadt-Brief) în anul 1847 şi a pus în circulaţie cinci serii uzuale, cuprinzând 58 de timbre.
Bibliografie:
Werner Münzberg, Thurn und Taxis 1490-1867: Stationskatalog der Thurn und Taxis-Post, 1994.
Wolfgang Behringer, Thurn und Taxis. Die Geschichte ihrer Post und ihrer Unternehmen, München/ Zürich, 1990.
*** Buletinul Cercului de Studii a Istoriei Poştale din Ardeal, Bucovina şi Banat, nr. 2, aprilie 1993.
Sursa: Colecţii şi colecţionari din Sălaj, Anuarul Asociaţiei Colecţionarilor din Sălaj, VI, 2017